Dostępne paczkomaty Inpost.

Każdy z nas ceni sobie ułatwienia ostatnich czasów jakim są paczkomaty. Oszczędność czasu w nadaniu i odbieraniu paczek, ale również prostota ich działania to tylko początek zalet popularnego ostatnio wynalazku. Przed pandemią były doceniane przez miliony użytkowników, w ostatnim czasie stały się docenione przez kolejną ich rzeszę. Od kilkunastu miesięcy możemy cieszyć się już z całkowicie dostępnej dla osób niewidomych możliwości odbierania paczek z paczkomatu.

Możliwości otwierania skrytek z poziomu telefonu jest niezwykle przydatnym rozwiązaniem, zwłaszcza w kontekście użytkowników z dysfunkcjami wzroku. Ekrany dotykowe paczkomatów nie są dostępne dla tej grupy niepełnosprawności. Należy jednak zauważyć, że do zmian przyczyniła się nie chęć ułatwienia dostępności dla kolejnej grupy klientów, ale pandemia koronawirusa. Dzięki najnowszej funkcji ograniczamy kontakt z miejscami często dotykanymi (monitor paczkomatu) i otwieramy skrytki bezdotykowo. Nie ma sensu jednak rozwodzić się nad intencjami projektowania nowego rozwiązania, efekt jest taki, że kolejni klienci (osoby niewidome i słabowidzące) mogą samodzielnie odbierać i nadawać paczki. Wcześniej przez wiele lat osoby z dysfunkcjami nie miały możliwości z korzystania samodzielnie z paczkomatów.

Trzeba zaznaczyć, że  już nie tylko firma Inpost posiada swoje paczkomaty, należy sprecyzować, że dostępność dotyczy paczkomatów Inpostu właśnie. Można mieć jedynie nadzieję, że chociaż niewidomi nie byli targetem do wprowadzenia nowych funkcji w aplikacji tejże firmy, to po zwróceniu uwagi na jej ważność i funkcjonalność, takie rozwiązania w dziedzinie dostępności pojawią się w większej ilości.

Jak osoba całkowicie niewidoma może samodzielnie odebrać paczkę z paczkomatu?

Zdjęcie telefonu trzymanego w ręce

Przede wszystkim niezbędna jest aplikacja mobilna Inpost. Należy zalogować się w niej, podając swój numer telefonu, następnie na podany numer zostanie wysłany sms z kodem weryfikacyjnym, którego wpisanie w aplikacji powiąże konto Inpost mobile z numerem telefonu.

W następnym kroku, przesyłka musi zostać nadana przez nadawcę np. sprzedawcę zakupionego towaru lub po prostu osobę prywatną w taki sposób, że w danych odbiorcy nadawca umieści podany wcześniej przy weryfikacji konta numer telefonu odbiorcy. Po zarejestrowaniu przesyłki przez nadawcę stanie się ona widoczna na liście przesyłek w aplikacji odbiorcy. Inpost wyśle również powiadomienie push w momencie, gdy kurier rozwożący paczki umieści przesyłkę w wybranym paczkomacie.

Teraz odbiorca przesyłki musi udać się do paczkomatu, gdzie znajduje się przesyłka do odebrania. Na odbiór paczki wyznaczony jest domyślny czas 48 godzin od momentu jej umieszczenia w paczkomacie, a jeżeli w tym czasie paczka nie zostanie odebrana, zostanie zwrócona do nadawcy. Bywa tak, że czasu na odbiór jest mniej, np. 36 godzin, gdy liczba wysyłanych paczek jest wyższa niż przeciętnie np. czas świąt.

Kiedy stoimy już przed paczkomatem, trzeba otworzyć aplikację Inpost, otworzyć szczegóły przesyłki, która ma zostać odebrana. W oknie szczegółów należy odnaleźć przycisk Otwórz skrytkę zdalnie. Po jego wciśnięciu wyświetli się monit o potwierdzenie chęci otwarcia skrytki w paczkomacie. Stojąc przed paczkomatem i słuchając, czy w tym akurat momencie jest cicho w naszym otoczeniu, wciskamy przycisk potwierdzający chęć otwarcia skrytki. Ważne jest, aby wspomóc się słuchem i wychwycić dźwięk otwieranych drzwiczek  od skrytki. Paczkomat, to najczęściej dość szerokie i wysokie urządzenie, trzeba więc zwrócić uwagę, czy skrytka otwiera się wyżej, niżej, na prawo czy na lewo od nas. Jeżeli z jakichś powodów np. duże natężenie ruchu pieszego i samochodowego nie uda się poprawnie usłyszeć dźwięku otwieranej skrytki i wychwycić lokalizacji skrytki, z pomocą przychodzi sam Inpost i aplikacja w telefonie. Pojawia się w niej komunikat o tym, że paczka znajduje się w X kolumn na lewo lub prawo i Y wierszy od naszej lokalizacji. Nie jest to oczywiście tak dokładne, żeby polegać na tych informacjach w stu procentach. Wiele jednak pomaga, gdy wiemy, że musimy przesunąć się o około 10 kolumn w prawo i wziąć paczkę z trzeciego rzędu. Szukając skrytki zwyczajnie, tzn. dotykając paczkomatu, czasem możemy przypadkowo skrytkę zamknąć. Wtedy w aplikacji można użyć funkcji otwórz skrytkę ponownie, gdy zdarzy się taka sytuacja.

Po otwarciu skrytki, wyjęciu paczki i zamknięciu drzwiczek, można odejść od paczkomatu bez żadnych dodatkowych działań w aplikacji czy paczkomacie. Teraz już możesz cieszyć się swoją paczką.

Uwaga, w celu odebrania przesyłki wysłanej do paczkomatu na konkretny numer telefonu, odbiorca musi mieć telefon przy sobie. Jest to  zabezpieczenie przed odbiorem paczki przez niepożądane osoby. Nie można otworzyć skrytki zdalnie np. z domu i narażając się na jej przypadkową utratę. Otwarcie skrytki zdalnie powiedzie się tylko, gdy telefon znajduje się w pobliżu paczkomatu i z włączoną opcją lokalizacji w telefonie.

A Jeżeli mam kilka przesyłek, jak odebrać tę właściwą? Jak znaleźć ją w aplikacji?

W aplikacji Inpost mobile można nadawać przesyłkom nazwy. Jest to przydatna funkcja, gdy przesyłek na naszym koncie jest dużo np. po większych zakupach internetowych i od wielu nadawców. Dla ułatwienia można wtedy otworzyć szczegóły wszystkich przesyłek i nadać im nazwy w ten sposób, aby łatwo było identyfikować, co jest w danej paczce i gdzie ją odebrać.

Dobrze, że można odbierać, a co z nadawaniem?

Niestety tutaj nie mamy dobrych wiadomości. Mimo tego, że zlikwidowano konieczność drukowania etykiety, którą trzeba nakleić na paczkę, to nadal w celu umieszczenia nadawanej przesyłki w paczkomacie konieczne jest skorzystanie z ekranu urządzenia.

Prawie na pewno jest możliwe całkowite udostępnienie procedury nadawania paczek przez osoby całkowicie niewidome, ale żeby to się stało, polecam zwracanie uwagi firmie Inpost na tę kwestię. Nawet, jeżeli jesteście osobami słabowidzącymi lub pełnosprawnymi i czytacie ten artykuł, to warto w tej sprawie zadziałać, choćby pisząc w mediach społecznościowych Inpostu na ten temat albo wysyłając maile lub monitując Inpost w innych kanałach komunikacyjnych. Nie w ramach pretensji, a ku informacji dla firmy.

Kto wie, może w nie tak długim czasie zarówno odbieranie, jak i nadawanie przesyłek z i do paczkomatu Inpost będzie w pełni dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku.