Bilety kupowane przez Bilkom, platformę od PKP Informatyka teraz dostępne w aplikacji mObywatel.

Do niedawna korzystanie z aplikacji mObywatel wydawało się mało praktyczne. Wciąż nie wszędzie ten sposób potwierdzenia tożsamości jest dozwolony i równoważny użyciu fizycznego dowodu osobistego np. w banku aplikacja nie będzie uznana. Chociaż aplikacja jest dostępna od kilku lat, to dopiero w ciągu ostatnich miesięcy staje się ona bardziej niż dotychczas użyteczna. Oprócz dowodu, można tam wyświetlić również np. prawo jazdy lub dokumentację pojazdu. Od niedawna dostępna jest też możliwość połączenia konta na platformie Bilkom z aplikacją mObywatel i właśnie na tę ostatnią możliwość korzystania z tej aplikacji chcemy zwrócić uwagę. Po połączeniu wspomnianych kont powstała możliwość wyświetlenia zakupionych przez portal i aplikację Bilkom biletów.

Integracja wymaga skopiowania QR kodu z odpowiedniego miejsca w aplikacji Bilkom, a następnie w aplikacji mObywatel, w jej sekcji mTożsamość, gdzie widoczny jest nasz dowód wystarczy wybrać opcję przekaż, a następnie polecenie firmie lub instytucji. Pojawi się pole do wklejenia kodu skopiowanego wcześniej w panelu użytkownika aplikacji bilkom. Jeżeli kod zostanie uznany i wklei się poprawnie, aplikacja mObywatel wyświetli monit z informacją, jakie dane i do jakiej firmy lub instytucji zostaną przekazane.

Gotowe. W tym przypadku przekazujemy swoje dane firmie PKP Informatyka. Potwierdzenie umożliwi przekazanie tych danych. Teraz bilety kupione w Bilkomie, można wyświetlać zarówno w portfelu biletów w aplikacji biletowej, jak również w aplikacji mObywatel. Biorąc pod uwagę fakt, że bilet elektroniczny, w przeciwieństwie do papierowego jest biletem obowiązkowo imiennym, a obsługa pociągu ma prawo na swoje żądanie zobaczyć dokument tożsamości i potwierdzenie uprawnień do biletu ulgowego, jeżeli z takiego korzystamy, to jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Jak wiadomo w aplikacji mamy dostęp do obu dokumentów. Póki co, niestety nie ma możliwości wyświetlania w tej aplikacji takich dokumentów, jak Legitymacja osoby niepełnosprawnej wydana przez powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności albo legitymacja Emeryta-Rencisty wydawana przez ZUS. Sądząc po tym, jak rozwijany jest ten cyfrowy portfel na dokumenty, można mieć uzasadnione nadzieje na zmianę tej sytuacji w przyszłości.

A jak z dostępnością tego rozwiązania?

Jeżeli chodzi o dostępność i wygodę korzystania z aplikacji Bilkom Bilety, to przed PKP Informatyka jeszcze długa droga do dostępności tej aplikacji. Nie jest jednak tak, że aplikacja jest nieużyteczna. Na przykładzie aplikacji na iOS, którą sprawdziliśmy można powiedzieć, że osoba całkowicie niewidoma, korzystająca wyłącznie z czytnika ekranu jest w stanie kupić bilet i pokazać go w czasie kontroli bez problemów, zarówno przy użyciu samej aplikacji Bilkom bilety, jak i mObywatel. Jednak z powodu niedostępności tak newralgicznego miejsca, jak wybór metody płatności, nie każdy będzie w stanie zakupić bilet w aplikacji Bilkom bilety. Na przykład nie jest dostępny wybór banku, z którego chcemy opłacić koszt zakupu biletu. VoiceOver odczytuje szereg przycisków opcji, przy których mówi jedynie obrazek. Ci klienci banków, których banki wdrożyli płatności BLIK mają szczęście, ponieważ ta opcja jest widoczna jako pierwsza metoda płatności, pole edycyjne do wklejenia/wpisania kodu jest dostępne i tylko w taki sposób można bez przeszkód, utraty nerwów i eksperymentów opłacić bilet w aplikacji Bilkom bilety.

Co do samej aplikacji mObywatel, to jest ona znacznie lepiej dostępna niż aplikacja Bilkom bilety. Natomiast tym, którym niedostępne aplikacje nie straszne, polecamy korzystanie z tego rozwiązania. Warto jednak dodatkowo zwracać uwagę na dostępność spółce PKP Informatyka przez kontakt z firmą każdą dostępną drogą. My już skorzystaliśmy ze stosownego formularza kontaktowego. Zwracamy szczególną uwagę, że im więcej zgłoszeń w danej sprawie, tym większa szansa na poprawę sytuacji związanej z dostępnością platformy Bilkom w przyszłości.

Formularz kontaktowy znajduje się pod tym adresem.

https://bilkom.pl/kontakt

Co bardzo cieszy, na szczęście weryfikacja tego, czy wiadomość wysyła człowiek czy bot spamerski jest bardzo przyjazna i sprowadza się do zaznaczenia jednego pola wyboru: „nie jestem robotem”. Po zaznaczeniu tego pola wyboru należy wcisnąć przycisk wyślij wiadomość, żeby nie wygasła ważność weryfikacji. Pola wyboru nie powinno się zaznaczać przed napisaniem swojej wiadomości.

Korzystającym z Bilkom życzymy jak najmniej trudności i poprawy sytuacji w przyszłości, a nowych użytkowników zachęcamy do nieporzucania tego rozwiązania przy pierwszej nieudanej próbie, ponieważ warto choćby spróbować przyczynić się do rozwoju platformy.