Co raz bardziej przyjazny dla niewidomych InPost

Pamiętacie nasz artykuł sprzed ponad roku? Napisaliśmy wtedy o dostępnym odbiorze paczek bez konieczności obsługi ekranu dotykowego paczkomatu, a jedynie przy pomocy aplikacji mobilnej InPost dla iOS lub androida.
Od pewnego czasu dostępna jest również możliwość, o której tylko wspomnieliśmy w poprzednim tekście jako o możliwości potencjalnej. Okazuje się, że bardzo szybko stało się możliwe nie tylko odbieranie paczek, ale również ich nadawanie.
Co zwykle stanowiło barierę w trakcie nadawania paczki dla osoby niewidomej, która nie ma możliwości skorzystania z pomocy? Mogłoby się wydawać, że np. poprawne zaklejenie paczki i istotnie, zapakowanie jest trudne dla osób mniej sprawnych manualnie, ale nie to było główną trudnością. Barierą główną jest, czy też było umieszczenie etykiety na paczce, a wcześniej jej poprawne wydrukowanie oraz brak możliwości obsługi paczkomatu bez użycia aplikacji w zakresie nadawania przesyłek.
W przypadku chęci nadania paczki przez InPost w aplikacji, z możliwością przesłania jej do dowolnego paczkomatu w pobliżu odbiorcy lub nawet do domu bezpośrednio w formie przesyłki kurierskiej problemu etykiety na paczce nie ma. Po prostu nie trzeba jej drukować i naklejać. Zniknął też problem nadawania paczek z wykorzystaniem niedostępnego dla niewidomych interfejsu paczkomatu, wystarczy sama aplikacja mobilna. Oczywiście aby nadać paczkę musimy dysponować danymi odbiorcy, tj. numerem telefonu, adresem e-mail oraz danymi adresowymi. Jedyne wymogi, jakie należy spełnić względem samej paczki, to zmierzyć ją po poprawnym i starannym zapakowaniu i przy tworzeniu przesyłki w aplikacji wybrać odpowiedni rozmiar. W aplikacji wszystko jest bardzo dobrze opisane, więc można tworzyć przesyłkę w systemie śledząc kreator i wykonując potrzebne do realizacji kroki.
W dodatku, można zapłacić za przesyłkę m. in. Blikiem, Google Pay czy Apple Pay, co szczególnie ucieszy użytkowników iPhone’ów i telefonów z androidem, którzy korzystają z tej funkcji w swoich urządzeniach.
Od utworzenia przesyłki mamy prawie 30 dni na jej zaniesienie do dowolnego paczkomatu i jej nadanie.
To bardzo dużo czasu, więc z pewnością można to zrobić w najwygodniejszym dla nas terminie, gdy tylko znajdzie się chwila na odwiedzenie najbliższego paczkomatu.

Jak wygląda proces nadawania po utworzeniu przesyłki?

Po podejściu do paczkomatu wystarczy sięgnąć po telefon, uruchomić aplikację InPost, odczekać chwilę i przejść do sekcji nadaję w aplikacji. Następnie należy rozwinąć szczegóły przesyłki, którą chcemy nadać. Wśród informacji o przesyłce znajdziemy obok kodu QR przycisk: „otwórz skrytkę zdalnie”, podobnie jak ma to miejsce w przypadku odbierania paczek. Po wciśnięciu tego przycisku aplikacja zlokalizuje dla nas kilka najbliższych paczkomatów i jeżeli pierwszy od góry nie będzie tym, przy którym akurat stoimy należy wskazać właściwy. W naszym teście nadawania przesyłek lokalizacja paczkomatu i nasza została skojarzona bezbłędnie. Po wybraniu paczkomatu otrzymujemy pytanie, czy to na pewno ten paczkomat i czy chcemy otworzyć skrytkę.
Po wybraniu opcji tak paczkomat otworzy skrytkę dostosowaną do wybranego przez nas rozmiaru paczki.
Postępujemy podobnie, jak w przypadku odbioru paczki, czyli lokalizujemy skrytkę nawigując od środka paczkomatu, czyli tego miejsca, gdzie jest ekran dotykowy. W aplikacji otrzymujemy oczywiście informację, która to kolumna i który rząd oraz w którą stronę od środka urządzenia należy się przemieścić. Tę ostatnią informację słychać z resztą dość dokładnie, gdy skrytka otwiera się.
Po zlokalizowaniu skrytki wystarczy już tylko umieścić w niej paczkę i zamknąć drzwiczki dokładnie, aż klikną.
Teraz możemy śledzić drogę naszej przesyłki w aplikacji. Oczywiście po dostarczeniu w aplikacji pojawi się stosowne powiadomienie, a status przesyłki zmieni się na doręczona.
Gdy umieścimy paczkę lub paczki w skrytce, nadawca również zostanie poinformowany o tym fakcie. Teraz, w zależności od dokonanego wyboru będzie oczekiwać na kuriera InPost lub na informację, że paczka dotarła do wskazanego przez nadawcę paczkomatu.
Gotowe.
Aplikację ze sklepu Google Play pobierzecie pod tym adresem. Użytkownicy mobilnych urządzeń Apple znajdą wersję aplikacji InPost dla swoich urządzeń pod tym linkiem.
Teraz wśród niewidomych InPost naprawdę zyska solidnych klientów, a w każdym razie na pewno dotyczy to członków naszej redakcji.
p.s.
Ciekawe, czy i jeżeli tak, to kiedy pojawi się możliwość nadawania przesyłek kurierskich, w tym tych większych oraz ubezpieczonych bez konieczności drukowania etykiet, z możliwością utworzenia w aplikacji mobilnej oczywiście. Warto na to czekać i zgłaszać się z propozycjami do firmy InPost.