Accessing Higher Ground (AHG) 2025 – dostępność w edukacji wyższej

Data: 17–21 listopada 2025 (pre-conference: 17–18 listopada)

Miejsce: Hilton Denver City Center, Denver, Kolorado, USA

Organizator: Association on Higher Education And Disability (AHEAD) we współpracy z ATHEN

 

WPROWADZENIE

Accessing Higher Ground (AHG) to doroczna konferencja poświęcona dostępności cyfrowej, edukacji wyższej

oraz technologiom wspomagającym. W 2025 roku odbywa się jej 28. edycja. Wydarzenie koncentruje się na

tematach takich jak assistive technology (AT), projektowanie uniwersalne, dostępne multimedia,

regulacje ADA i Section 508, e-learning oraz remediacja dokumentów edukacyjnych.

 

DLA KOGO I PO CO?

Konferencja AHG skierowana jest do osób odpowiedzialnych za dostępność na uczelniach, w szczególności:

  • ADA/504 koordynatorów,
  • administratorów i kierowników ds. dostępności,
  • projektantów kursów i instruktorów e-learningu,
  • bibliotekarzy i zespołów mediów edukacyjnych,
  • działów IT, web developerów,
  • kadry akademickiej wdrażającej Universal Design for Learning (UDL),
  • specjalistów ds. technologii wspomagających i dostępności cyfrowej.

Celem wydarzenia jest podnoszenie kompetencji technicznych i prawnych, wymiana doświadczeń między

uczestnikami oraz prezentacja najlepszych praktyk w zakresie dostępnego nauczania.

 

PROGRAM WYDARZENIA

Pre-conference (17–18 listopada):

  • Około 21 warsztatów trwających od pół dnia do dwóch dni.
  • Tematy obejmują: prawo ADA i Section 508, projektowanie kursów online, technologie wspomagające,

standardy PDF/UA i EPUB, wykorzystanie AI w edukacji, dostępne multimedia.

 

Sesje główne (19–21 listopada):

  • Wykłady plenarne zaproszonych ekspertów.
  • Równoległe sesje tematyczne obejmujące:

– web accessibility,

– projektowanie dostępnych materiałów multimedialnych,

– polityki instytucjonalne i compliance,

– praktyczne case studies z kampusów,

– narzędzia AT i praktyki techniczne,

– digital accessibility management.

 

CO MOŻNA ZYSKAĆ?

  • Hands-on warsztaty: praktyczne umiejętności w zakresie tworzenia dostępnych dokumentów, stron,

multimediów, e-learningu oraz obsługi technologii wspomagających.

  • Wiedza regulacyjna: aktualizacje dotyczące ADA, Section 508, WCAG, EAA oraz polityk uczelnianych.
  • Case studies: przykłady wdrożeń UDL, procesy remediacji treści, modele organizacyjne wsparcia

studentów z niepełnosprawnościami.

  • Networking: możliwość współpracy między ADA koordynatorami, projektantami, nauczycielami,

ekspertami technologicznymi oraz przedstawicielami instytucji edukacyjnych.

 

KLUCZOWE OBSERWACJE

  • AHG obejmuje pełne spektrum tematów dostępności — od architektury cyfrowej i polityki uczelni

po technologie wspomagające, remediację dokumentów i projektowanie kursów.

  • Pre-conference daje możliwość pogłębionych szkoleń, często znacznie bardziej technicznych niż

standardowe sesje konferencyjne.

  • Program AHG powstaje na podstawie szerokiego naboru propozycji prelegentów, co zapewnia dużą

różnorodność tematów i wysoką jakość merytoryczną.

 

ZNACZENIE DLA SPOŁECZNOŚCI NIEWIDOMYPROGRAMISTA.PL

  • Dla instytucji edukacyjnych: AHG pokazuje praktyczne narzędzia i modele, które można zastosować

w projektach dostępności na uczelniach, w tym w tworzeniu polityk i procedur digital accessibility.

  • Dla programistów i specjalistów ds. dostępności: stanowi źródło wiedzy o trendach technologicznych

w AT, remediacji PDF/EPUB, projektowaniu stron oraz materiałów edukacyjnych.

  • Dla twórców treści i zespołów e-learningowych: konferencja inspiruje do projektowania kursów,

które spełniają standardy WCAG, są dostępne dla screen readerów i wykorzystują dobre praktyki UDL.

 

PODSUMOWANIE

Accessing Higher Ground 2025 to jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych dostępności w edukacji

wyższej. Łączy szkolenia, wykłady ekspertów oraz wymianę doświadczeń między specjalistami z całego

świata. Dla polskich uczelni i twórców dostępnych zasobów konferencja może być źródłem wiedzy i

inspiracji do wdrażania nowoczesnych, skutecznych rozwiązań w obszarze dostępności cyfrowej.

 

ŹRÓDŁA:

Home

About Accessing Higher Ground

Speaker Information 2025

https://accessinghigherground.org/schedule/

https://www.ahead.org/events-programming/conferences/ahead-2025/2025-precon

https://www.ahead.org/blogs/ahead/2025/05/13/accessing-higher-ground-2025-now-accepting-2nd-rou

Kampania społeczna „Niezwykłe Wakacje dla Młodego Programisty” współfinansowana ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021–2030.