Uwaga: Błąd w TalkBack na One UI 8.0 unieruchamia „Ukryj ekran”
Najnowsza aktualizacja Samsung One UI 8.0 (oparta na Androidzie 16) zawiera poważny problem z funkcją „Ukryj ekran” (tzw. kurtyną ekranową) w czytniku ekranu TalkBack. Po włączeniu ukrycia ekranu eksploracja elementów dotykiem przestaje działać – użytkownik nie może dotykając ekranu odnaleźć żadnych ikon ani przycisków na wyświetlaczu. Szczególnie zauważalne jest to przy dolnej belce nawigacyjnej – dotknięcie miejsc, gdzie znajdują się przyciski Wstecz, Ekran główny czy Ostatnie aplikacje, nie powoduje ich odczytania przez TalkBack. Problem ten sprawia, że osoby niewidome korzystające z kurtyny ekranowej praktycznie tracą możliwość obsługi telefonu po aktualizacji One UI 8.0.
Na czym polega problem?
Aktualizacja One UI 8.0 (Android 16) dla starszych wspieranych oraz najnowszych urządzeń Galaxy – jak seria S25 – zawiera zmodyfikowaną przez Samsunga wersję TalkBack 16.0. Wprowadzono w niej błąd powodujący, że gdy ekran jest ukryty (czarny), talkback ignoruje dotykową eksplorację ekranu. Użytkownik nie może przesuwać palcem po ekranie, aby nasłuchiwać co się pod nim znajduje – funkcja eksploracji dotykiem (Ang. Explore by touch) w ogóle nie działa. Również nie działają gesty przekazywane do systemu, takie jak przeciągnięcie dwoma palcami (stosowane np. do przewijania list czy odblokowania telefonu po restarcie. Działają natomiast zwykłe gesty nawigacyjne TalkBack – można przesuwać fokus w lewo/prawo jednym palcem i aktywować elementy dwukrotnym stuknięciem. Jednak brak możliwości bezpośredniego dotknięcia elementu na ekranie to ogromne utrudnienie – TalkBack staje się praktycznie nieużywalny przy włączonej kurtynie.
Sytuację pogarsza fakt, że jeśli użytkownik miał włączone „Ukryj ekran” podczas instalacji aktualizacji One UI 8, telefon po ponownym uruchomieniu pozostanie z wygaszonym ekranem. Ponieważ w tym stanie nie działają gesty dwupalcowe, nie da się wykonać wymaganych czynności na ekranie blokady (jak przeciągnięcie dwoma palcami w górę po restarcie, aby przejść do ekranu logowania). W efekcie wiele osób zgłaszało, że po aktualizacji utknęło na czarnym ekranie, nie mogąc odblokować urządzenia. Ten błąd częściowo programowo „ucegla” telefon dla użytkowników TalkBack korzystających z kurtyny – bez specjalnych trików nie dostaniemy się do systemu.
Kogo dotyczy ten błąd?
Najbardziej zagrożeni są użytkownicy smartfonów i tabletów Samsung Galaxy z One UI 8.0 – obecnie problem potwierdzono na najnowszych modelach z serii S25 oraz urządzeniach, które otrzymały tę aktualizację (np. niektóre nowsze modele Galaxy A) według relacji polskich użytkowników. Trzy ostatnie główne wersje One UI wciąż mają wsparcie (One UI 6, 7 i 8), ale omawiany błąd dotyczy głównie najnowszej z nich. W poprzedniej wersji One UI 7.0 (TalkBack 15.1) takie zjawisko występowało sporadycznie – jeden z użytkowników zgłosił okazjonalny brak reakcji na dotyk przy włączonej kurtynie na Galaxy S23 z One UI 7.0. Nie był to jednak powszechny problem wcześniej, a dopiero w One UI 8 błąd stał się globalny i powtarzalny przy każdym użyciu „Ukryj ekran”.
Warto podkreślić, że usterka dotyczy wyłącznie TalkBack modyfikowanego przez Samsunga. Google’owska wersja TalkBack nie jest nią dotknięta. Oznacza to, że telefony innych marek (Pixel, Xiaomi itp.) korzystające z standardowego Android Accessibility Suite nie mają tego błędu. Nawet na Samsungu da się go uniknąć, instalując czystą wersję TalkBack od Google – społeczność potwierdza, że po przełączeniu na Google TalkBack funkcja kurtyny działa poprawnie. To niestety potwierdza, że problem leży w modyfikacjach Samsunga. (Co ciekawe, Google już wcześniej natrafił na podobny bug u siebie – w TalkBack 15.2 – i naprawił go w wersji 15.2.1. Wygląda na to, że poprawka ta nie zdążyła trafić do samsungowej odmiany TalkBack przed wydaniem One UI 8).
Tymczasowe rozwiązania i zalecenia
Samsung nie wydał jeszcze oficjalnej poprawki tej usterki (stan na połowę października 2025). Można jednak spodziewać się aktualizacji w najbliższym czasie, zważywszy na skalę problemu. Do tego czasu zaleca się niewłączanie funkcji „Ukryj ekran” – najlepiej pozostawić ekran aktywny (jasny) podczas korzystania z TalkBack, aby uniknąć błędu. Jeśli dotychczas używałeś/-aś kurtyny dla prywatności lub oszczędzania baterii, miej świadomość ryzyka: na czas oczekiwania na poprawkę lepiej tymczasowo z niej zrezygnować.
Jeśli jednak zdarzy się, że telefon utknął na czarnym ekranie (TalkBack aktywny, ale nic nie odczytuje przy dotyku), można spróbować poniższych kroków, by odzyskać dostęp:
- Wyłącz TalkBack skrótem sprzętowym – naciśnij jednocześnie oba przyciski głośności i przytrzymaj ~3 sekundy (domyślny skrót ułatwień dostępu). Spowoduje to wyłączenie usługi TalkBack i przywrócenie normalnego obrazu.
- Odblokuj ekran standardowym gestem – np. wykonaj jednym palcem przeciągnięcie w górę, by przejść z ekranu blokady do ekranu logowania. Wpisz kod PIN lub narysuj wzór, korzystając ze wzroku lub na pamięć, skoro TalkBack jest wyłączony.
- Włącz ponownie TalkBack tym samym skrótem (ponowne przytrzymanie obu klawiszy głośności). Czytnik ekranu znów zacznie działać.
- Wprowadź hasło/PIN – możesz teraz użyć gestów przesuwania i dwukrotnego stuknięcia, by zaznaczyć pola i cyfry kodu i potwierdzić je. Uwaga: jeżeli używasz wzoru odblokowania, narysuj go zanim ponownie włączysz TalkBack (inaczej jego wprowadzenie będzie bardzo trudne).
Po pomyślnym zalogowaniu się do systemu wejdź w menu TalkBack (trzy stuknięcia trzema palcami) i wyłącz opcję „Ukryj ekran”, jeśli wciąż jest aktywna. Do czasu wydania łatki trzymaj ekran włączony (nie korzystaj z kurtyny), aby nie powtórzyć problemu. Alternatywnie bardziej zaawansowani użytkownicy mogą rozważyć przełączenie na inną aplikację czytającą – np. zainstalować czystą wersję TalkBack od Google (poprzez Play Store lub ADB) albo tymczasowo korzystać z zewnętrznych czytników ekranu jak Commentary (Jieshuo).
Perspektywy naprawy
Błąd został szeroko nagłośniony w społeczności użytkowników z niepełnosprawnością wzroku tuż po wydaniu One UI 8.0. Portale skupione na dostępności ostrzegły przed aktualizacją – radząc np. wyłączyć kurtynę przed instalacją firmware’u i skrytykowały Samsunga za tę poważną wpadkę. Jak dotąd firma nie opublikowała oficjalnego komunikatu prasowego na ten temat. Przedstawiciele Samsunga na forach wsparcia potwierdzają jednak, że programiści pracują nad rozwiązaniem (informacje z dyskusji w Samsung Community). Najbardziej prawdopodobne jest udostępnienie poprawki w formie aktualizacji usługi TalkBack poprzez Galaxy Store albo w najbliższym zbiorczym update One UI. Użytkownikom korzystającym z funkcji „Ukryj ekran” pozostaje uzbroić się w cierpliwość – i na razie z niej nie korzystać, aby uniknąć kłopotów. Gdy tylko Samsung wyda łatę, warto jak najszybciej ją zastosować. Warto śledzić komunikaty na oficjalnej stronie wsparcia Samsung oraz społeczności niewidomych użytkowników, aby dowiedzieć się o wydaniu naprawy.
Źródła: Samsung’s One UI 8.0 Update – Accessible Androidaccessibleandroid.comaccessibleandroid.comaccessibleandroid.com; AppleVis forum (Trenton Matthews)applevis.com; Komentarze użytkowników – Accessible Androidaccessibleandroid.comaccessibleandroid.com; Dokumentacja Google TalkBack 15.2.1 – Android Accessibility Helpsupport.google.com.
Kampania społeczna “Niewidomyprogramista.pl – daj szansę niepełnosprawnym programistom na start zawodowy” współfinansowana ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021–2030.